Val op tussen je concurrenten

De balans tussen opvallen met uw winkel en uw eigen gezicht of merk  in met de winkel laten zien is best moeilijk. We hebben 4 manieren onder elkaar gezet waarmee uw winkel zich kan onderscheiden.

1. Borden die iets over uw product zeggen

Langslopende bezoekers zoeken als eerste uw bedrijfsnaam of informatie over uw producten: wat kunnen zij bij u kopen? Maak het publiek dat op creatieve manieren duidelijk:

  • Voor handwerk materialen: borduur uw naam op een banner, uw kleding of op een opvallende cap
  • Voor tweedehands: gebruik pallets, zet ze schuin tegen de winkel aan en beschilder ze in een mooie letter met uw naam
  • Voor kleding: hang het in een kartonnen bord

2. Presenteer uw producten op een unieke manier

Bezoekers vinden het leuk als u de producten op een onverwachtse manier presenteert. Gebruik andere spullen om de producten mee uit te stallen. Denk maar aan een ladder of een keukentrapje:

ladder display
ladder display
ladder display

Als u de producten op kleur (zoals de sjaals) of vorm (zoals het serviesgoed) neerzet, valt uw display nog meer op.

3. Draag, maak of gebruik uw product

Als u zelf uw producten draagt, maakt of gebruikt, schept dat meteen vertrouwen in de kwaliteit. 

Met kleding en sierraden is het makkelijk: gewoon dragen. Met andere producten moeten we wat creatiever omgaan. Misschien kunt u laten zien hoe u het product gebruikt in een mooie video of foto, of kunt u de bezoekers uitnodigen om uw product te proberen met een gratis sample.

4. Gebruik licht

Licht trekt mensen aan. Maar het moet wel goed licht zijn. Denk maar aan het kunstlicht in wachtkamers: dit type licht laat de huid er slechter uit zien. Als u dat zou gebruiken voor uw winkel, dan zien uw producten er onaantrekkelijk uit.

Met licht kunt u ook een happy, levendige, schone en aantrekkelijke sfeer scheppen in uw winkel. Klanten kiezen de winkels die er licht en verwelkomend uit zien. Kijk maar naar dit verschil:

kleding niet uitgelicht

Zonder licht vallen deze kramen niet op, ze gaan op in de achtergrond en zien er rommelig uit

Het licht in deze winkel trekt klanten aan. Het richt je blik naar binnen en op de bovenste hangende producten

Winkels met hetzelfde product assortiment kunnen er totaal verschillend uitzien, alleen door een beetje licht. De ene winkel trekt de blik van klanten naar binnen, de andere valt niet eens op.

Licht op het product maakt het verschil tussen een gewoon product en een lekker product dat je nu wilt kopen.

zonder licht

Baklava in schalen zonder dat het product is uitgelicht

Met licht


Hetzelfde product uitgelicht

Behalve de aan- of afwezigheid van licht is ook de kleur van het licht van belang. Wit licht kan behoorlijk verschillen in tint: van blauwig naar gelig. Dat heet de kleurtemperatuur (Kelvin-waarde) van licht. Hoe hoger de waarde, hoe koeler of blauwer de kleur van het witte licht. Hoe lager de waarde, hoe warmer of geler het licht.

Warm wit geeft een ander effect dan neutraal of koud blauw licht. Warm licht is goed voor sfeer, neutraal licht voor voedsel en blauw licht voor elektronica.

Experimenteer met de verschillende soorten wit licht, om te zien welk type licht het beste is voor uw producten. Ga gewoon met uw product naar de bouwmarkt en houdt het onder de lampen die er uitgestald staan.

soorten wit licht

Wit led licht, gerangschikt op lichttemperatuur (Kelvin)

Licht is eenvoudig aan te brengen:

  • Lichtslangen of led strips uit de bouwmarkt, al dan niet op batterijen, die om het frame van een kraam gewikkeld kunnen worden (verstopt achter het doek), of langs de rand het plafond vastgezet kunnen worden met tape, onder kastplanken of verstopt in andere display materialen. Als u de lichtbron wegwerkt, zodat klanten er niet in kunnen kijken, dan ziet de winkel er zonnig en professioneel uit
  • Een reeks hanglampen boven de displays legt een extra accent op de spullen waarvan u weet dat het klanten aantrekt
  • Gebruik verstelbare spotjes die u in verschillende richtingen kunt laten schijnen om bijvoorbeeld op de achterwand producten uit te lichten. Is het product uitverkocht, dan kunt u het spotje op iets anders richten 

De zichtbaarheid van uw winkel wordt veel beter als u meerdere manieren tegelijk gebruikt. Een goed verlichte winkel, met een veelzeggend bord en opvallende displays is niet te missen.

Nu u weet wat u moet doen om de winkel te laten opvallen, stappen we de volgende keer de winkel in. Hoe moet u de winkel inrichten om de verkopen te stimuleren? 

Graat tot de volgende keer!

Leave a Comment:

Add Your Reply