7 Regels voor het inrichten van een kraam

1. Bouw van groot naar klein

Zet grote verpakkingen of producten onderin, middelgrote in het midden en kleine bovenaan.

Deze volgorde is fijn om naar te kijken. Andersom (zware producten bovenaan) geeft een onaangenaam gevoel.

In de kraam op de foto staan de leren weekendtassen op volgorde van grootte opgestapeld en daarboven hangen kleinere tassen.

Het kleine groene display met portemonnaies is ook op die manier ingericht: grote onderaan, kleine bovenaan.

2. Bouw een piramide

Bouw producten als een piramide op. Zet een product op de top en bouw dan verder uit in een driehoek naar beneden. Het product op de top trekt het oog omhoog en zo zien klanten de hele kraam. Het doet ook de kraam hoger lijken. Hoogte geeft ook een fijn gevoel.

Een piramide vorm is bijna niet fout te doen en maakt een kraam veel aantrekkelijker om te zien. 

Op de foto hiernaast is de afbeeldingen van de tijger en gouden boeddha de top van de piramide.

3. Spiegel de inrichting van de kraam

Trek een denkbeeldige lijn in het midden van de kraam en zet aan weerszijden ervan de producten gespiegeld neer.

Zo maak je de kraam overzichtelijk.

Belangrijker nog: voorbijgangers kunnen nu vanuit twee looprichtingen bediend worden. Dat voorkomt rijen die het zicht wegnemen en verkort wachttijden. 

4. Een kraam lees je als de krant

Deel een kraam in met behulp van kolommen: klanten kijken per kolom en dan van links naar rechts.

Op lange kramen kunt u kolommen maken door producten op kleur, vorm, maat, of formaat bij elkaar te zetten.

Een kolom zorgt ervoor dat de volledige keuze binnen het blikveld past. Het doet rustiger en overzichtelijker aan. Bovendien herhalen kleuren en vormen zich binnen de kolom, en dat komt sterker over.

5. Lege planken verkopen niks

Het blikveld van klanten loopt van 90cm tot en met 200cm. Dat mag dus nooit leeg zijn, want: ooghoogte is koophoogte. Hier hangen of liggen de beste producten. Of er hangt een enorme poster die klanten naar de kraam trekt. Dit gebied moet altijd goed gevuld zijn, dus: vul bij.

Onder de 90 cm zit de bukzone. Gebruik dit voor producten met een lagere marge of voor zware en grote producten.

6. Kleur als criterium om te kiezen

Wat hebben accessoires zoals sjaals, schoenen en brillen gemeen met kussens, haarverf, bloemen en fruit? Deze producten worden op kleur gekocht. 

Klanten kopen op kleur als een product bij iets anders moet passen, of als kleur iets zegt over de kwaliteit van een product.

Als kleur voor klanten een criterium is, zet de producten dan ook op kleur in de kraam. Dat helpt de klanten ontdekken of hun kleur er ook tussenzit, voordat ze voorbij gelopen zijn. 

7. Drie is de regel

Als er producten bij elkaar moeten staan, zet er dan altijd drie neer (of een ander oneven aantal). Klanten kijken net iets langer naar een display met een oneven aantal producten.

Hier zie je meerder manieren om in drieën te werken:

  • Op de bovenste plank zijn er drie groepen gemaakt door producten op kleur te zetten: blauw/grijs/blauw
  • Op de plank daaronder zie je drie gelijksoortige producten zoals de drie wekkers bij elkaar staan
  • Op het tafelblad staan drie gelijke kaarsjes bij elkaar, maar ook drie gelijke manden met andere producten erin staan bij elkaar
  • Op de grond staan drie kaarsen in een piramide

Leave a Comment: