De etalage: wat klanten vanaf 5 meter afstand willen zien

Een mooie winkel zorgt ervoor dat mensen stoppen om te kijken en naar binnen te lopen.  Maar wat is nou "mooi"? In de retail wordt van alles onderzocht en getest, dus ook wat langslopende mensen mooi genoeg vinden om voor te stoppen. We hebben een paar slimme tips voor u verzameld

Om te beginnen moet het vanaf 5 meter afstand duidelijk zichtbaar zijn dat uw winkel een bezoek waard is. Loop dus even naar buiten, neem 5 grote stappen en draai om. Kijk eens goed en beantwoord deze drie vragen:

  • Wat zie je op de horizontale lijn op ooghoogte?
  • Wat zie je in het midden, op een verticale lijn vanaf de straat naar boven?
  • star-o
    Wat staat er op het kruispunt van die twee lijnen?
zichtlijnen

Die twee zichtlijnen zijn bepalend voor de eerste indruk. Voorbijgangers moeten daar kunnen zien wat u verkoopt. Het kruispunt van de twee zichtlijnen is het punt met de meeste impact. Hier moet je uitpakken met het product dat de meeste klanten trekt.

Kijk maar eens wat er gebeurt met het aanzicht als je de winkel daarop aanpast:

voor

De beginsituatie. Een voorbijganger ziet wel dat het een bloemenwinkel is, maar het lijkt net alsof de winkel bijna uitverkocht is

na

Aangepast aan de zichtlijnen: de winkel ziet er van veraf al veel aantrekkelijker uit. De winkel komt echt naar voren

Wat is er precies op de zichtlijnen gebeurd?

1. Overvloed

Mensen stoppen niet als het net lijkt alsof de winkel is uitverkocht. Laat dus dat er genoeg te koop is, door per product veel exemplaren neer te zetten

2. Overzicht

Passanten moeten in een oogopslag kunnen zien wat u allemaal verkoopt. Door alles alleen op een hoop te gooien creëer je geen overzicht, maar juist chaos. Dan zien mensen door de bomen het bos niet meer.  Overzicht krijg je door spullen slim neer te zetten: kleine producten vooraan, hoge en grote producten achteraan en/of op een verhoging.

3. Verwijder alles behalve de producten, de prijskaarten en de presentatiematerialen

Hoe meer er te zien is, hoe minder duidelijk de winkel de boodschap over brengt. Een van de makkelijkste manieren om de winkel beter te laten ogen is hem op te ruimen. Houdt afval en voorraad uit het zicht, en haal alle zaken die niet met de winkel te maken hebben zoveel mogelijk weg.

Wat kunt u nog meer doen?

4. Presentatie van producten

Producten tonen niet mooi als ze zomaar op een tafel gelegd worden. Grote hopen producten ogen onhygiënisch, rommelig en goedkoop. Bovendien kunnen klanten niet precies zien wat er in de hoop te vinden is en of de spullen onbeschadigd zijn. Stop producten liever in bakken, manden, schalen of andere containers.

5. Houdt het simpel

Winkeliers zijn snel geneigd om alles te willen laten zien. In plaats van de meest populaire producten te laten zien, zetten ze zoveel mogelijk verschillende dingen in de etalage. Voor bezoekers is dat maar lastig. Hun ogen moeten zoveel tegelijk verwerken, dat lukt gewoon niet. Ze raken overweldigd, kunnen niet kiezen waar ze moeten kijken en lopen dus door.  Houdt het dus simpel. Zet uit de best lopende productgroepen een aantal producten neer. In groepjes per productgroep, zodat de samenhang tussen de producten zorgt voor overzicht.

6. Gooi de boel eens om!

Klanten worden graag verrast, en lopen vooral op bijzondere etalages af. Gooi daarom de boel eens om. Gebruik de thema's waar klanten mee bezig zijn om de winkel mee aan te passen. Spring in op gewoontes zoals afvallen na de feestdagen of de voorjaarsschoonmaak. Doe bijvoorbeeld iets met de eerste en laatste schooldag, de zomer of wintersportvakantie. Of gebruik de feestdagen en grote sportevenementen. Voor iedere winkel zijn er passende thema's voorhanden, of u nu brood, parfum of telefoons verkoopt.


Leave a Comment: