winkels outlets kramen

de bazaar sinds 1980

Al meer dan 40 jaar een succes

Oprichter Bart van Kampen nam eind jaren '70 een sabbatical van zijn makelaardij. Hij reisde naar de VS en kwam toevallig op enorme vlooienmarkten terecht. Het was er fantastisch. Het ging hem niet eens om de prijzen, maar om de verhalen. Elke koopman vertelde verhalen: uit welk land ze kwamen, wat ze hadden meegemaakt en hoe de markt "home away from home" voor hen was.

Hoe het begon:

"Stel je voor, ieder weekend koningsdag"

Hoe De Bazaar is veranderd:

  • Van 500 naar circa 1.200 huurders
  • Van 14.000 naar circa 40.000 bezoekers per weekend
  • Van 4 naar 15 hallen met winkels en kramen
  • Van 100% dagkaarten, naar 80% langlopende huurcontracten

De kans

Terug in Nederland liet het hem niet los. Als makelaar wist hij van het terrein in Beverwijk. Het begon te spoken in zijn hoofd: zouden we in Nederland ook zo'n wereldmarkt kunnen organiseren? Stel je voor: elk weekend koningsdag?

De tegenslag

Hij verkocht de makelaardij en zette alles op alles om het voor elkaar te krijgen. Dat viel niet mee, want de gemeente zag het niet zitten. Ze begrepen niet wat er nou zo bijzonder was aan een grote markt. Bovendien, Bart wilde ook op zondag open en dat mocht toen helemaal nog niet voor ondernemers. Ze hadden geen zin in gedoe.

Toch doen, en meteen "all the way"

Maar Bart hield voet bij stuk. Hij kocht het terrein en vroeg alle particuliere verkopers die hij kende om een kraam in Beverwijk te nemen. Op zaterdag èn op zondag. Hij deed het gewoon, of de gemeente het nou wel of niet leuk vond en of het nou wel of niet mocht. Ondertussen zochten de juristen uit wat er wèl mogelijk was.

Het eerste weekend was een succes. De handelaren gingen langdurige contracten aan en de gemeente zag een kans om zelf extra inkomsten te genereren. En zo was de Bazaar een feit.

Doen; en meteen goed

In de 30 jaar die volgende heeft de Bazaar steeds opnieuw gewoon gedaan. Een nieuw concept zoals de Oosterse markt neerzetten? Gewoon doen en meteen van formaat alsjeblieft. De Goudsouk? We nemen een lege hal en bouwen gewoon de mooiste goudsouk van de hele wereld. Zelfs Dubai TV is dat met ons eens. De stoffenmarkt, terwijl de detailhandel in stoffen, garens en fournituren krimpt? Inderdaad: hup, doen. En goed doen met een ontwerp, waardoor deze producten het beste gepresenteerd kunnen worden. Geen halve maatregels.

Markt + winkelcentrum + outlets? Doen.

En nu? We koppelen de markt aan andere vormen van retail. De delen versterken elkaar: meer traffic, meer beleving, nog meer traffic.

Winkelcentrum: we hebben winkels die de hele week open zijn en merken die je vroeger alleen in het stadshart tegen kwam. We doen het gewoon.

Budget City: een verzameling van outlets op allerlei gebied. Italiaanse designer kleding, grote meubels, huishoudelijke apparaten, cosmetica. We doen het gewoon. 

Kansen zien en kansen pakken. Waarom niet?

De Bazaar is "home away from home" geworden voor handelaars en winkeliers uit alle delen van de wereld. Het bruist met ondernemerschap. Kansen zien en pakken. 

Rondleiding?

Wil je zien welke mogelijkheden jij hebt op De Bazaar? Dat kan! 

Vraag een vrijblijvende rondleiding aan en bekijk je kansen met eigen ogen.

Je kunt 7 dagen in de week terecht voor een rondleiding, als is het in het weekend wel het leukst.